top of page
Søg
  • Forfatters billedeDen Gravide Jordemoder

Tyvstart??! Ej baby ikke endnu!

Det var d. 31/8 eller også kaldet 36+3 i gravidkalenderen, at jeg pludselig fik en helt ubeskrivelig følelse af "NU skal vi være klar!!" Min krop dirrede og pludselig syntes jeg der var uendelig meget jeg ikke havde nået at forberede endnu.

Jeg var vågnet om morgenen med rigtig meget vandigt udflåd, så meget så selv jordemoderen kunne blive i tvivl om det var vandet?? Jeg har aldrig haft så vandigt udflåd med de to andre og pludselig gav det mening, hvorfor nogle gravide henvender sig på fødegangen og tror de har vandafgang. Jeg har jo set det masser af gange, men aldrig prøvet det selv. Jeg tog det nu meget roligt og adviserede bare lige Maja-jordemoder. Hun skulle alligevel komme lørdag aften (dagen efter) så hun kunne ligeså godt vide, hvis der var noget i gærde. Vi så formiddagen an.... Og selvom der kom lidt mere vandigt halløj, så blev det aldrig vandafgang - heldigvis!

Men alligevel havde jeg den der helt destinkte fornemmelse af at skulle være parat! Gøre huset parat til fødsel. Så ved middagstid hentede jeg Kenneth fra job og vi kørte i byggemarkedet og fik købt haveslange og tilkobling til vandhanen. Min krop rumsterede stadig... sådan lidt forventnings-agtigt, så vi gik en tur ned igennem byen. Ind til boghandleren og hentede en let-læsningsbog som Alva havde bestilt og så en tur på café på Kenneths gamle arbejde Madam Blå, hvor vi helt romantisk og hyggeligt delte en mocca-fragilité kage og en kop kaffe.


Vitus havde scoret sig en legeaftale og Kenneth havde også en aftale, så Alva og jeg havde eftermiddagen for os selv. Hun ELSKER når vi bare har mor og datter tid og hun er SÅ engageret i alt omkring fødslen så det passede hende super at hjælpe med at gøre klar i stuen. Jeg har jo alt udstyret selv og manglede egentlig bare at få fyldt medicinkassen op og få tjekket sterilt udstyr og fødekufferter og så få lagt sagerne frem.



Du tænker sikkert.... "Øøøhhh medicinkasse?? Sterilt udstyr?? Er hun ikke sådan en Øko-jordemoder hende Ann-Emilie??!" Og jo det er jeg, men for at vi kan varetage hjemmefødsler så skal beredskabet bagom være i orden for vi ikke får embedslæge osv på nakken. Og hellere have genoplivningsballon og blødningsmedicin klar og så IKKE skulle bruge det, end ikke have det i en nødsituation. Alt til sin tid. Vi prøver altid de naturlige alternativer først. ❤️ Alva gjorde alting klar med minimal hjælp fra mig. De mere jordnære og hyggelige ting tog vi bagefter... Storesøster blandede urter til et efterfødselsbad. Når baby er født kan det enten hældes i badevandet til mor og baby eller i en mindre balje bare til moderkagen. En fin blanding der bl.a. hjælper på heling af bristninger og blødning og som virker beroligende.

Dagen gik og hen på eftermiddagen begyndte jeg at få flere og flere plukkeveer... hhhmmm?? Omkring kl 17.00 var de næsten regelmæssige. De var ikke kraftige og bed ikke, men intervallerne lignede noget der mindede om veer. Ca. 10 min imellem nogen gange lidt mere... og det stoppede ikke sådan lige? Hvad var nu det for noget? Jeg har aldrig født før tid og ikke haft noget som helst der skulle kunne udgøre en risiko for for tidlig fødsel. Bare 4 dage mere og jeg ville være indenfor termin, så ROLIG nu baby!!

Jeg talte med Maja jordemoder igen og vi blev enige om et meget varmt afslappende bad. Hun spurgte, om jeg ikke kunne forsøge, at undersøge mig selv? Bare så vi lige fik et billede af situationen? Øøøøhh jo... jeg kunne da forsøge?! Hvilket jeg er rimelig glad for jeg gjorde alene, for det er ikke nemt!! og den stilling jeg var ude i på badeværelsesgulvet under den varme bruser, var IKKE særlig køn 🤣 .

Men ak, jeg kunne kun fornemme at livmoderhalsen ihvertfald var blød, dvs. i et modnende stadie, men så heller ikke mere. Fingrene var for korte og Maja og jeg blev enige om, at hun måtte undersøge mig næste dag og indtil da var det i seng og meditere og få ro på kroppen, imens Kenneth lavede mad.


Og han lavede ikke bare mad!! Farmand gjorde klar! Køkkenet blev ryddet og gjort rent, opvaskemaskinen kørte flere gange og vasketøjet drønede fra vaskemaskine til tørretumbler i ét væk! Just in case! Han var ikke panisk... han var bare effektiv! Virkelig effektiv..! Det var skønt at mærke han bare havde styr på det.

Jeg har længe haft en drøm om at lave noget virkelig næringsrigt mad til mig selv til de første barselsdage og købte for længe siden en bog om supper og bouilloner og det at lave langtidsmad i en slowcooker. Denne dag bestilte jeg slowcookeren! Og imens jeg lå i sengen efter badet tikkede den ene mail efter den anden ind at ordren var modtaget - så var den pakket - og ret hurtigt efter var den sendt! Uhhh det passede mit sind rigtig godt den dag. Nu skulle vi bare have ro på maven! Jeg mediterede og trak vejret dybt og tog nogle dybe samtaler med baby over de næste mange timer.... "Mor har er ikke helt klar endnu... vi skal lige ha lavet suppe... og bagt boller... og lavet frysermad til resten af familien... og mostet æbler! Du kan nok se du må vente lidt.. ik lille skat?"

Kl. 23.30 var der endelig ro på igen.... pyha...  Den lille var vist blevet enig med mor om at nyde sin et-værelses lejlighed med pool lidt længere. Natten forblev rolig og vi kunne trygt tage på årets sidste vikingemarked om lørdagen med alle ungerne. Det var en solskinsrig og mild dag og vi blev der helt indtil aften. Til ungernes store fornøjelse, for så ved de godt der vanker hotdogs på bilturen hjem og de ELSKER det.

Vi nåede kun lige at skifte ud af vikingetøjet før Maja jordemoder skulle hentes ved toget. Lørdag aften jordemoder-hyggede vi i stuen og ungerne fik lov til at begrave sig i popcorn og tegnefilm på værelset. Maja undersøgte maven og konstaterede at babys hoved endnu var lidt bevægeligt, men lå godt ned og at den lå i en helt perfekt 1. stilling. Det er jordemodersprog for at barnet ligger med ryggen i mors venstre side og sparker med arme og ben i højre side af maven. Indvendigt var hun helt enig med mig i at livmoderhalsen var blød, meget blød og hun kom direkte op på den, hvilket tyder på at den er ved at gøre sig klar. Min livmoderhals er normalt meget bagoverbøjet, altså peger ned mod numsen. Men ikke længere.. Jeg var dog ikke begyndt at åbne mig endnu og vi var derfor ret rolige i, at vi ihvertfald nok skulle nå til 37+0. Når man er tredjegangsfødende kan være moden i lang tid inden fødslen sådan rigtig går igang. Man kan endda være lidt åben i flere dage uden der sker noget. Så der var ingen tvivl om at vi nok skulle nå mavevelsignelsen om søndagen - Læs med her for en oplevelse jeg forunder ALLE gravide!

Idag er vi nået til 38+2!! Det er torsdag og der er nu blevet lavet suppe i den nye slowcooker, der er lavet 16 liter æblemost og der bliver konstant bagt boller og lavet frysermad, specielt af svigermor. Hun har vist flere retter klar til barslen.

Vi er ved at være sådan rigtig klar lille skat.... Tak fordi du er SÅ tydelig i at kommunikere med mors instinkter ❤️


405 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Uge 32+0

bottom of page