top of page
Søg
  • Forfatters billedeDen Gravide Jordemoder

"Er du sikker på der ikke er to??"


Eller..... "Det er da lige oppe over? Er det ikke?"... Eller hvad med "Hold da op du er godt nok blevet rund!" Og sidst men ikke mindst "Skal den baby da ikke snart ud??"


Jeg har nok hørt ALLE versioner af de her udsagn den sidste måneds tid og ved du hvad? NEJ!!! Det er ikke lige oppe over og NEJ!!! Der er ikke to!! Og ved du hvad?? NEJ!! Jeg er faktisk ikke blevet særlig rund!

Og hver gang min vægt eller størrelse skal pointeres så gør det en lille smule ondt i hjertet... hver gang! Lillian Bondo (formanden for jordemoderforeningen) har lige skrevet en artikel om netop dette.

Også selvom jeg er jordemoder og ved bedre og ved at grunden til du spørger, er fordi du ikke aner hvor forskellige kvinder er gravide, så kan også jeg blive ked af sådanne kommentarer.

Nogle kvinder er enormt høje og har rigtig meget plads og dermed kun en lille håndbold på maven lige inden de skal føde. Mens jeg tilhører den statur af kvinder på 160cm, der ikke har noget som helst liv at tage af, så min baby kan kun være én vej - udad!



Og det burde da egentlig også være ligemeget... Jeg kan godt se mig selv i spejlet og se at jeg faktisk er MEGA flot gravid! Kuglerund baby-mavse med det lille krydderi, at baby-dellen fra de to tidligere unger jo stadig er der. Men den er en gave at have - vidste du det? Den gravid delle vi ofte bander så langt væk, er faktisk et lille lager af kvindelige kønshormoner som udløses i barselsdagene, så risikoen for baby-blues og depression mindskes. Tak min skønne mor krop for at passe på mig så jeg kan være her for baby ❤️

Men alligevel bliver jeg træt ind i sjælen, når jeg hører de der kommentarer SÅ tit! Det er som om, folk kun kan finde ud af at kommentere negativt og til sidst gad jeg ikke mere... Jeg begyndte at svare "Tjo det er i næste måned...så... jo det er snart..."

Det var jo heller ikke løgn, men det fik folk til at tro, at jeg egentlig kunne føde når som helst. Jeg var ligeglad... Jeg holdt op med at sige min terminsdato og svarede bare så kort som muligt og lod dem have deres forestillinger.

Og så.....

Så blev jeg stoppet af en pædagog fra ungernes skole... ude på trappen efter jeg havde afleveret dem. Jeg var næsten allerede i det der mind-set for jeg kunne godt, se hun ville sige noget. Men hun havde det sødeste smil på læben og sagde "Hold da op hvor er du bare fin med din lille runde mave!" Jeg blev helt rørt og varm om hjertet og fremstammede et "øøhh tak? ❤️ ". Hun fortsatte..."Hvornår skal det være?" og jeg tog chancen og sagde "Jamen sidst i september..". "Hold da op?! Det er jo lige om lidt?? Ej det synes jeg da slet ikke du ser ud til? Du er meget fin.."


Det var SÅ rart at høre en der bare fortalte man var fin og smuk gravid. Hvorfor kan flere ikke finde ud af det? Hvorfor er det så tit nedladende kommentarer om kvinders vægt? Nogle kvinder kæmper virkelig med vægten ikke kun efter de har født, men også allerede i graviditeten i frygt for at tage for meget på. Specielt hvis de som jeg allerede har gode depoter på sidebenene.

Jeg har taget en del på i mine tidligere graviditeter. Så meget at jeg har fortrængt det endelige antal kilo. Men denne graviditet har været HELT anderledes. I begyndelsen tabte jeg mig et kilo eller to. Men det var pga. det stressede arbejde jeg havde. Men som graviditeten er skredet frem, har jeg taget meget meget lidt på og min indre jordemoder har nok holdt et ekstra vågent øje med at maven voksede som den skulle. Det gjorde den! Men vægten... den er nærmest ikke steget.

Jeg er idag 35+0 og har taget knap 4 kg på fra min før-gravid-vægt. DET har jeg aldrig prøvet før?! Og det vildeste er.. jeg har ikke gjort noget for at holde vægten nede.

Jeg har spist, hvad jeg har haft lyst til og har også syndet i chokolade, sodavand og alt muligt andet usundt præcis når jeg havde lyst! Ikke særlig jordemoder-agtigt, men meget gravid-agtigt!! Men jeg har dog ikke spist for to! Bare som jeg plejer.


Jeg er ret stolt af min krop faktisk har kunnet finde ud af ikke bare smide kilo på og på og på, men har kunnet regulere og baby har kunnet tage, hvad den skulle bruge af næring fra mine depoter. Jeg målte maven igår og den passer med babys størrelse på nuværende tidspunkt. 36cm hvilket tyder på en fin stor baby. Så der er ingen tegn på at baby mangler noget som helst. Igen er jeg bare stolt af min kvindekrop kan finde ud af det her. ❤️

Så når du møder mig og kommenterer min størrelse eller spørger om jeg er sikker på der ikke er to derinde, så tænk lige en ekstra gang inden du åbner munden. Som jordemoder må jeg bare sige.... Se lige en ekstra gang på den gravide kvinde du står overfor. Er hun høj? Er hun lav? Er hun stor i forvejen? Er hun super spinkel? Det er ligegyldigt. INGEN er gravide på samme måde og det sætter sig helt forskelligt fra kvinde til kvinde. Så fortæl hende hellere det smukke du kan se ❤️ At hun bære et liv - et lille mirakel! Du må gerne spørge til terminsdatoen, men hæng den ikke op på hvor stor hun allerede er. Hun er præcis som hun skal være ❤️

Storebror holder fast i mor og baby ❤️


845 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Uge 32+0

bottom of page