top of page
Søg
  • Forfatters billedeDen Gravide Jordemoder

Uge 32+0

Lidt om iskias-smerter, sommerhede, halsbrand og KUREN DERTIL! Og anti-D i graviditeten, blå mærker INDVENDIGT og farvel til den bedste læge nogensinde...


Den sidste tid i graviditeten har båret præg af sommerheden! Det er ikke den sjoveste sommer at være højgravid i og samtidig er det dejligt bare at kunne rende i bikini dagen lang! Jeg har aldrig været den, der synes at jeg havde bikini-krop, men når jeg er gravid og strutter med den fineste runde babymave så gør det ingenting - jeg ELSKER det! Jeg er nu god til at holde mig i skyggen og fryseren har været proppet med Sun Lollys både for de voksnes og børnenes skyld, så jeg har faktisk ikke døjet med ophobning af vand i kroppen og jo det har været varmt, men det har det jo for alle. Jeg synes egentlig ikke, jeg har været SÅ plaget af varmen. Det værste ved varmen er nok madlede... forfriskende og koldt er sjovere at indtage end rugbrødmadder og varm aftensmad 😖



Over den sidste måned har jeg kæmpet med det der hedder en "falsk iskias" som ER iskiasnerven der bliver påvirket enten ved inflammation eller ved trykken på og det gør pokkers ondt, specielt om natten! Og INTET har været den gyldne nøgle til at få smerterne helt væk. Det har til tider været så slemt, at det har været vanskeligt at gå. Føleforstyrrelser hele vejen ned langs højre ben og ned til ydersiden af foden, har gjort mig vakkelvorn og så snart jeg skulle støtte på benet og tage et skridt har det føltes som tusinde syle der skød op igennem benet - av for h....!!!

Sidst da Maja var hos mig for lidt over 4 uger siden, forsøgte hun at give mig akupunktur for iskias-smerterne. Det aktiverede ihvertfald NOGET!! AV FOR H....!!! Det blev meget værre af behandlingen og det kan det godt med akupunktur - for derefter så at sætte ind med lindringen efterfølgende. Men lindringen kom bare ikke! Øv!

Jeg forsøgte også diverse øvelser og udstræk, Kenneth forsøgte også at hjælpe men ak ligemeget hjalp det. Det gjorde bare ondt, ondt, ondt!

Så fandt jeg ud af at svømning faktisk lindrede! Jeg tog ned i DGI-huset og tilmeldte mig et sådan Aqua-mama hold. Det var ikke meget jeg fik ud af det, da det foregik på alt for dybt (og KOLDT!!) vand til lille mig og øvelserne blev slet ikke lavet nok gange, men jeg havde fat i noget med vandet!! Så jeg tog afsted igen flere gange for mig selv og lavede selv øvelserne. Alle redskaberne er i de fleste svømmehaller og øvelserne er på sådanne laminerede boards der hænger sammen med udstyret. Derudover kan man også se alle øvelserne på gigtforeningens hjemmeside, så det er slet ikke nødvendigt med en instruktør på. Jeg tog ungerne med som hyggede sig kosteligt i det varme vand mens mor plaskede sine øvelser - og DET hjalp!

Jeg begyndte også at sove med en pude mellem knæene og selvom det gør det besværlig at vende sig om natten, så hjælper det også. Jeg vågner HVER, gang jeg vender mig i sengen og det gør stadig ondt, men det går hurtigere med at få gang i kroppen om morgenen og i løbet af dagen kan jeg næsten "nøjes med" kun at have føleforstyrrelser og knap så mange syle der skyder op igennem benet. Så det går bestemt fremad og jeg går normalt det meste af tiden.


Halsbranden er stadig en KÆMPE belastning og jeg har et par gange nu prøvet at den har været så invaliderende voldsom om natten, at jeg har måtte sidde op og sove. 😭 Jeg har fundet ud af, at jeg skal passe på med ikke at gå for lang tid mellem måltiderne, hvilket kan være svært i heden, når man har mere lyst til at drikke end at spise! Derudover har Kenneth fundet vidundermidlet der hjælper mig igennem dagen og til tider giver mig dage helt UDEN halsbrand! 😍

Den her!! Gastro gel er rent naturprodukt og for mig virker den i 90% af gangene med bare 2 tabletter. En sjælden gang imellem er det nødvendigt at gentage, men de virker i op til 5 timer! De er lavet af Dolomitkalk, pektin og pebermynte! Ikke andet! Pebermynten er vist hovedsagligt for smagen, kalken neutraliserer syren i maven og pektinen virker ligesom i mormors marmelader, nemlig ved at danne væsken i maven om til en gelé og vupti så er der låg på den brændende syre. Jeg er nu på min 3. bøtte og de kender mig efterhånden ret godt i helsekosten 🤣

Hvorfor ikke bare bruge galieve eller alminox eller noget af det andet lægen anbefaler? Tjo det er der en MEGET god grund til!! Fordi bl.a. alminox øger risikoen for blødning hos barnet efter fødslen!* Jeg har diskuteret dette i mange tråde på FB og hørt kvinder der negligerer dette fordi det jo må være sikkert nok når lægen anbefaler det og med argumenter som "Jamen halsbrand stopper som regel også i tredje trimester og så er faren drevet over...!" Øhhh nej! Halsbrand øges for mange gravide netop i tredje trimester og har man som jeg halsbrand igennem hele graviditeten, er risikoen for blødning netop øget, hvis man hele vejen har brugt et produkt som fx. alminox.

Og bare fordi lægen anbefaler det er det ikke nødvendigvis sikkert. Mange gange kan sådanne anbefalinger være fordi der ikke er et bedre alternativ eller lægen ikke kender til det. Jeg fortalte det til min læge og på trods af han har arbejdet både på børneafdelinger og gynekologisk afdeling på sygehuset, så var han ikke bekendt med den øgede blødningsrisiko ved langvarig brug af alminox og han kendte heller ikke til alternativer. Jeg tog derfor Gastro Gel med ned til ham og han tog nysgerrigt imod og var glad for jeg fortalte ham det.


Jeg vil dertil sige at min læge på ingen måde er dårligt uddannet eller ikke kan sin praksis. Lige dér har jeg nemlig vundet i lægelotteriet! Han er indlevende og nysgerrig og er helt med på, at jeg som jordemoder ved en hel masse, som han ikke nødvendigvis gør. Han har en fantastisk respekt for mig som gravid og som jordemoder og har været vanvittig dygtig til at hjælpe i forbindelse med sygemelding på mit arbejde. Jeg er ikke længere sygemeldt og hele den historie er for træls og kedelig og irrelevant til at komme på bloggen - men lægen!! Han har virkelig bare trådt til og gjort hvad han kunne! Også i respekten for mit valg af fødsel "udenom" systemet. "Det kan jeg sq godt forstå!" sagde han da jeg fortalte om mine oplevelser med Kolding og hvorfor jeg havde fravalgt dem denne gang. Han stillede ingen spørgsmål, men var helt enig i at mine papirer bare skulle sendes til Horsens og at han desuden havde fuld tiltro til, at jeg vidste, hvad jeg gjorde og at Maja (jordemoder) var den helt rigtige til at varetage min fødsel. Han har været helt klar over min naturlige tilgang til graviditet og fødsel og ved godt at når jeg lægger mig på briksen til tjek; "Ja så er det jo for min skyld...hehe!" joker han. Og ja det er det.. for jeg er godt klar over at tjekket er unødvendigt og mit eget fosterskøn nok er mere rigtigt en hans, at jeg sagtens kan mærke om barnet står i hovedstilling og at jeg forøvrigt mener at det at lytte hjertelyd er irrelevant da jeg mærker strålende med liv hver dag. Men det er ikke unødvendigt for ham! Han er bundet af at sætte de rigtige krydser i journalen og dokumentere at han har gjort sit arbejde og så er det her jeg går på kompromis med systemet. For ud over min skønne læge bliver jeg jo ikke fulgt i noget offentlig regi - OVERHOVEDET! Det har også vist sig som lidt af et problem for min kære læge, men han har nu taget det meget i stiv arm og sammen har vi fundet ud af det. Min blodtype er nemlig Rh-negativ og det betyder at hvis barnet er Rh-positiv så risikerer jeg at danne anti-stoffer mod Rh-positiv, så i tilfælde af en ny graviditet med et nyt Rh-positivt barn, ville min krop kunne danne antistoffer og afvise og udstøde fostret. Jeg skal IKKE være gravid igen meeeeeeen... naturen er jo lunefuld! Ellers ville jeg ikke ha haft en baby i maven nu 😘

Derfor fik jeg i uge 25 taget en blodprøve. Den skulle så komme med et svar så jeg kunne blive henvist til Horsens sygehus i uge 29 for at få en sådan Anti-D sprøjte så jeg ikke ville danne antistoffer. Men min læge fik aldrig svaret! "Tja der er nogle problemer med at vi som læger ikke kan gå ind og se svaret, selvom vi har taget prøven, men det skulle komme i din personlige E-journal!" Jeg gav ham derfor tilladelse til at tjekke min e-journal med det samme, mens jeg sad der, men der var heller ikke noget svar. Simpelthen fordi jeg ikke bliver fulgt igennem hospitalssystemet! Jeg lovede derfor, at jeg selv ville ringe til hospitalet og bede dem tjekke op på det. Det tog en dags tid inden en tidligere kollega på Horsens fik opsnappet resultatet, fik kontaktet en sekretær som derefter kunne sende en indkaldelse til Horsens i uge 29. For baby ER nemlig Rh-positiv!

Men havde jeg nu ikke været jordemoder, så havde jeg ikke vidst, at jeg skulle være forud og SELV sørge for at dette var i orden. Var jeg "bare" almindelig gravid ville jeg da gå ud fra at det havde min læge styr på?! Jeg ville ikke vide at min læge faktisk ikke havde adgang til at tjekke den prøve, han selv havde taget. Nogen gange så er systemet altså hul-i-hovedet!


Så i uge 29+3 mødte jeg op på Horsens sygehus og fik en snak med en dejlig tidligere kollega, som syntes det kunne være SÅ hyggeligt at jeg fødte hos dem hvis ikke derhjemme, hvorefter hun stak kanylen i ballen og jeg trak vejret dyyyyyyybt ned i maven. Av av..hihi..


Idag har jeg så været til sidste lægetjek i uge 32+0. Det er nemlig så langt vi er idag...


Alt er godt og baby arter sig som den skal. Dog har jeg stadig leukocytter (æggehvidestoffer) i urinen og det har jeg denne graviditet haft HELE vejen. Jeg har holdt øje med det herhjemme og er blevet testet lidt tidligere på måneden. Det er tegn på urinvejsinfektion og jeg har jo også tidligere haft infektion. Men det har jeg ikke længere. Der har været lidt svamp som MANGE gravide har og det kan også give udslag, men også svampen er væk nu. Så hvad er det der SÅ giver æggehvidestoffer i urinen? Tja.... godt spørgsmål! Som Maja sagde.. Det er sikkert bare sunde vaginal bakterier! 🤣 Og det er jo så rigtigt.. det er ikke altid der er noget galt, bare fordi man ikke lige er som alle andre...

Lægen lavede sit sædvanlige tjek for hans egen journalførings skyld og kiggede på mig da han sagde "Altså jeg synes ikke den ligger på tværs mere?? Står den ikke i hovedstilling? Hvad synes du?" og jojo ganske rigtigt. Baby ligger med hovedet ned ligesom den skal ❤️ Men ganske sødt at han gerne ville have min vurdering med i både fosterstilling og vurdering af vægt. Jeg var måske en anelse drilsk da han skulle vurdere vægten... 🤣 "Den er da ihvertfald mere end en liter mælk! Jeg tænker 1,5 kg, hvad tror du??" sagde han. Han fiskede efter jordemoderens vurdering hihi... "tjoo.. den er nok også noget mere...!" sagde jeg, da jeg selv har vurderet den til ca. 2 kg 🤣.

Private læger er ikke inkompetente i disse vurderinger. De laver bare ikke ret mange og har ikke nok føling med, at kunne lave et reelt skøn. Men det gør ikke så meget så længe målebåndet er indenfor de rette mål på maven.

Da han mærkede på maven hoppede jeg lidt på lejet, da han nåede op omkring mine ribben i højre side... Jeg har et lille område med en fibersprængning på størrelse med en 5-krone. Baby har sparket samme sted og strukket området ret voldsomt. Min største gjorde det samme bare i modsatte side. Nogen kender det også som følelsen af "blå mærker" indvendigt. Blå mærker der varer ved over længere tid, men som egentlig ikke gør ondt med mindre man trykker på det. Det gør man så under en læge eller jordemoder undersøgelse, ELLER når baby selv trykker på stedet! Fx midt om natten, så man lige vågner i et højt GISP!!!


"Det er jo lidt dumt at jeg skal informere dig om sundhedsplejerske og 5 ugers og 8 ugers undersøgelse, ik? Det har du vel styr på?" Tjo, det har jeg helt tjek på og jeg ved godt han lige SKAL sige det. Igen... procedurer! Men dejligt at han godt ved det i mit tilfælde er lidt omsonst. "Men har du besluttet hvilken en af de andre læger du vil fortsætte hos?!"

Der kom den! Min læge-lotteri-gevinst udløb! Hans stilling var kun midlertidig og jeg har faktisk været omkring næsten alle de andre i samme praksis (det er et stort hus!) og INGEN af dem har været så nærværende og indlevende som ham her. "Jeg synes du skal prøve Mette lige her inde ved siden af. Vi er næsten samme støbning. Jeg tror I vil gå godt i spænd sammen...!" Ahh, dejligt.. han vidste lige hvad der skulle siges.. igen! Konsultationen blev afsluttet med hvad hans planer måske indeholdte af vikariater i Norge ligesom jeg tidligere har gjort "Hey!! Måske ses vi deroppe om et års tid??!" sagde han og så fik jeg den største krammer og ønsker om en fantastisk hjemmefødsel.


Se sådan en læge skulle alle have lov få ❤️


*Læs evt. mere i min gode kollega Eyajohanna's E-bog om K-vitamin. https://www.jordemodereyajohanna.dk/produkt/skal-mit-barn-have-k-vitamin-ved-foedslen/

251 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page