top of page
Søg
  • Forfatters billedeDen Gravide Jordemoder

Når jordemoderen skal have en jordemoder...?

Der er fordele og ulemper ved at være jordemoder når man er gravid.


Indrømmet! Når man er jordemoder er der altså en fordel, at man næsten kan vælge sin egen jordemoder. For ja! Vi kan faktisk godt vælge. Det er ikke en regel der står skrevet nogen steder og ikke noget vi har krav på eller ret til, men har man en god kollega, man er rigtig glad for, så er det klart man lige spørger hende, om hun kunne ha´lyst til at tage imod bebs, når den kommer. Mange gør det... Laver lige en aftale med de andre på fødegangen: "Når nu hun kommer ind i fødsel, så ringer vi lige til X hvis ikke hun allerede er her i vagt...."

Men lige netop DEN fordel har jeg ikke som privat jordemoder og hvad komplicerer det yderligere er, at jeg jo gerne vil føde hjemme OG at jeg klart har min holdning til hvordan det skal foregå! Jeg skal glædeligt afsløre at den ikke altid stemmer overens med hospitalernes procedurer. Så den jordemoder der skal være til stede under min fødsel, skal helst være en der har samme tanker om fødsler som mig...


Her hvor jeg bor er nærmeste fødegang Kolding eller Horsens og selvom jeg for flere år siden selv arbejdede på Horsens, så har jeg ikke sådan tæt kontakt med nogen af mine kollegaer på de to steder, ud over det sædvanlige på FB og lign.

Jeg har ikke kendskab til, hvem der lige ville matche mig og lade mig føde sådan som jeg ønsker det. "Jamen hvorfor skal du ha´fordel frem for alle andre fødende som bare må tage den jordemoder der kommer??" Tja.. det skal jeg heller ikke. Men det har jeg allerede gjort med mit sidste barn Vitus og det blev bestemt ikke en god oplevelse. Den fødselsoplevelse skal jeg nok give videre her lidt senere. For den forklarer hvorfor det er SÅ vigtigt for mig, at have en jordemoder der evner de ting jeg vægter nødvendige under en hjemmefødsel. Det gjorde den sidste nemlig ikke!

Men grundlæggende er det ligegyldigt om man er jordemoder, lærer, maler eller balletdanser! Det hele handler om at være tryg i fødslen og jeg er ikke tryg ved at overlade mig selv og min baby til, hvem end der måtte komme ind af døren ved en hjemmefødsel én gang til! Og da jeg ikke kan lave specialaftaler med mine geografisk nærmeste kollegaer og hverken vælge fra Horsens eller Kolding, så måtte jeg kigge andre veje. Præcis som så mange andre af mine egne klienter har gjort.

Pludselig står jeg her....i deres sko! Wauw!?!!


Faktisk ramte det mig allerede den dag de to tests strålede positive på badeværelsesbordet: "HVEM SKAL DOG VÆRE MIN JORDEMODER?????!!" Det var den største følelse af magtesløshed lige der! "Okay Ann-Emilie! Ro på! Puuuuust uuuuud! Og tæl så lige til 10...... hvis du kunne vælge frit på ALLE hylder... hvem skulle så?"

Og så stod hun der klar i mit blik som lys fra den fineste sol.... Maja!


I sommers var jeg så heldig at få et vikariat på Færøerne i godt og vel en måned. Jeg havde vel været der en uges tid eller mere da et par nye danske jordemødre dukkede op. De kendte hinanden fra Kbh og snakken gik lystigt. Fie var den ene. En lille fin spinkel lyshåret "styr-på-det-hele"-type fra Rigshospitalet med det største smil og sprængfyldt af energi (hvis hund jeg og familien kom til at være plejefamilie for i næsten 8 mdr imens Fie og kæresten drøner verden rundt😉).

Den anden jordemoder var Maja... En stor, mørkhåret, lidt firskåren jordemoder med tyk sjællandsk accent og den hørtes for mine guder hvor hun snakkede! Faktisk skræmte hun mig nok lidt i begyndelsen. Når Maja kom ind i rummet, så overtog hun det! I virkeligheden lignede hun nok mig rigtig meget 😉

Men så begyndte jeg at lytte.... Så kom hendes eventyr rullende. Om hendes oplevelser i Østgrønland, om de barske kvindeskæbner der af og til ses og de hvilkår hun måtte arbejde under som jordemoder. Faktum er at der bare er anderledes forhold på Grønland. Afstand er én ting, social og kulturelle forskelle en anden for ikke at nævne at de teknologiske muligheder ikke er de samme som herhjemme. Så da en læge foreslog, at hun ligeså godt kunne lære hvordan man gebærder sig under et kejsersnit, så talte hun det nøje igennem med Maja. Lægen ville ha´haft hende til at assistere ved et forventet kejsersnit, men det kom aldrig så langt. For min skønne jordemoder skred ind med Spinning Babies og fik baby ud den rigtige vej.

Hun var sq lidt sej hende her...

En weekend deroppe var det hun og jeg der havde vagten. Der var egentlig roligt på gangen, så de få fødende der kom ind, kunne vi pusle om sammen og her så jeg til min store glæde en jordemoder, der brændte for den naturlige fødsel præcis på samme måde som jeg selv gjorde.

En jordemoder der svor til rebozoens vidunderlige magi og som var nysgerrig! Nysgerrig på ikke bare "at gøre" fordi det har vi altid gjort! Men nysgerrig på om der kunne være alternativer, hun ikke havde opdaget endnu. Jeg husker specielt en aften vi talte om K-vitamin! (En af mine store kæpheste) Og Maja var så nysgerrig efter det jeg sagde og hun gik direkte til det! Stillede konstruktive spørgsmål og gode forundringer og udviste stor respekt for mine holdninger og valg. Se DET var en jordemoder der var noget ved! Hun kunne lære noget af mig og jeg kunne lære noget af hende!!

Nu gav det mening hvorfor hun snakkede så meget... Der var noget på hjerte her!


Og så der er det ved Maja.... at når hun kommer ind på en fødestue. Så er hun stille! Så stille og så rolig og så meget en klippe at man slet ikke er i tvivl om at "Her er jeg tryg!". Vi var ret hurtigt enige om, at vi faktisk var et skide godt fødeteam❤


Allerede samme aften som testene var positive skrev jeg forsigtigt til Maja...:


"Hej igen søde Maja.. Hva så har du snart planer om udrejse med Læger Uden Grænser?"


"Hej Skønne Ann-Emilie.

Jeg skriver stadig ansøgning... Og jeg har lige fået 6 mdr’s vikariat, så jeg skal ihvertfald ikke rejse ud før august. Går det godt i jylland?"


"Kunne du overtales til at vente med at rejse ud til sidst i september?"


"Ja! Vil du så med?"


"Naaaarh det går nok ikke... men jeg har en hjemmefødsel som jeg har et ønske om du ville tage...?"


"Hvad? Årh det lyder sejt! Fortæl fortæl!!!"


"Tja altså vi må lige finde ud af det praktiske og det økonomiske osv men jeg kan simpelthen ikke komme tanker om andre end dig der er dygtig nok til at klare denne opgave."


"Now i’m blushing... ;-)"


"Don't...hvis jeg skulle vælge en hjemmefødselsjordemoder og ikke kunne vælge mig selv så ville du være den næste på listen....... Og det er så den situation vi sørme er i nu!!"


"Årh! Tak ❤

What!!!! Er du gravid?"


"Ja ❤"

"Skønneste skønne dig!!!

Det skal være mig den største ære at hjælpe jeres barn til verden ❤"


❤ Tegning: Maja Rymer Jensen

Pyyyyha!! Hun sagde ja! Og alt imens vi talte videre i telefonen om ønsker og håb for den kommende hjemmefødsel blev tegningen af lille blop til i min jordemoders hænder. Hun sendte mig skitsen lige efter vi lagde røret på og den har prydet baggrunden for min telefon lige siden. Et billede af hvor vigtigt trygheden er i denne min sidste fødsel. For selvom jeg er jordemoder.... er jeg også bare gravid.


Tak til dig Maja Rymer... Jeg elsker dig overalt på jorden for at du skal være den der styrer vores lille familieskib sikkert i havn❤



Der kommer meget mere af Maja hen af vejen. Lige nu sidder hun på Bornholm og så er det jo praktisk man selv er hjemmefødselsjordemoder og har alt udstyret herhjemme og en mand der efterhånden er kyndig i både blodtryksmåling og symfyse-fundus-mål (hvor stor livmoderen er) og i at lytte hjertelyd, så den søde jordemoder kan nøjes med at have et vågent øje på film og billeder af hjemme-konsultationerne...


Følg med igen næste gang..... ❤

492 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page