top of page
Søg
  • Forfatters billedeDen Gravide Jordemoder

Den Naturlogiske Måde....

...... at hjælpe kroppen af med en blærebetændelse.


Den fiiiiine lilla farve i midten indikerer en god solid blærebetændelse og når man kender fornemmelsen er det ikke nødvendigt at at få lægen til også at sige den er god nok - og jeg KENDER den!

Det er vidst ikke en hemmelighed at jeg ELSKER urter. De er ret mirakuløse både i healing af kroppen men også bare i maden. Jeg elsker at gå tur i skoven eller ved stranden med ungerne og spise af naturens rige spisekammer - LIGE DER! Foran vores fødder.

Og børnene er begyndt at genkende flere og flere urter. Alva på 8 sætter en ære i at imponere mor lidt når vi er ude. Sidste sensommer tog vi til stranden og plukkede røllike og mens vi gik og klippede i et hav af vild røllikke, spurgte jeg Alva: "Kan du huske hvad den her hjælper os med?" Og det kunne hun... "Den er god når vi er forkølet mor..." ❤ Hun har ret! Jeg spørger mest af alt til de urter, hun selv kan bruge som fx. vejbred og brændenælde og dem hun måske snart skal bruge. Røllike er en urt som er god for piger at kende allerede inden de indtræder i deres første måne-cyklus. Har hun en meget kraftig blødning kan røllike mindske blødningen.


Skønne Susun Weed - (Feeeeedeste efternavn ik??)

I flere år har jeg fulgt min yndlings-herbalist Susun Weed og hendes smukke beskrivelse af The Wise Woman Way eller Healing Wise (Se mere). I min danske terminologi har jeg opfundet ordet "Naturlogisk". Det er nu en del af min beskrivelse. "Den naturlogiske jordemoder" og jeg bruger det hele tiden når jeg har klienter.


Denne tankegang har gjort at vi stort set ALDRIG gør brug af vores læge derhjemme. Ikke fordi vi ikke vil eller fordi vi fikser alt hjemme selv i den sorte heksegryde.

Vitus på 5 godt kan finde på at sige "Mor kan du ikke lave noget medicin til mig? Noget honning te?". Hans opfattelse er at det der helbreder os kommer ikke fra apoteket eller lægen. Men fra køkkenet og alle de grønne urter.


Vi har måske en lidt anden anskuelse af sygdom og måden vi håndterer det på. Sygdom er ikke noget der skal bekæmpes. Det er kroppens måde at tale til os på og give os signaler til at den trænger til støtte og næring i en vis retning. Der skal rigtig meget til at der kommer fx. penicillin ind i vores hus, men det er dermed ikke sagt at vi aldrig indtager penicillin. Det er ofte bare så langt nede af healings-stigen, at vi ikke når dertil. Og ja nu kommer der lige noget "læring" fordi jeg simpelthen ikke kan lade være 😉 Jeg ELSKER denne måde at anskue helbred på. Susun beskriver de 6 trin af healing således:


Step 0 - "Do Nothing." - Altså vær fx ikke bange for barnets feber. Slå den ikke ned med panodil. Kroppen hæver temperaturen for at bekæmpe infektionen i kroppen. Støt denne process og observér barnet. Sørg for barnet ikke bliver for varmt. Rigeligt med væske (evt. teer eller infusioner med næring) og hvile og tålmodighed. Step 1 - "Collect Information" - Prøv at anspore dig på hvad årsagen kan være. Forsøg at forstå hvad kroppen ønsker støtte til. Man kommer ikke langt med "plaster behandling". Altså det nytter ikke at give panodil for en hovedpine hvis årsagen faktisk er træthed eller dehydrering. Step 2 - "Engage the Energy" - Meditér eller lav rolig yoga. Ro og hvile og fokus på netop det sted i kroppen kan være det der skal til. Psyke og krop taler sammen og at fokusere energien kan fx øge blodgennemstrømningen til et ømt sted i kroppen. De fleste kvinder i fødsel ved at psyken har enorm betydning for hvordan man håndterer smerte. Step 3 - "Nourish and Tonify" : Næring og toning af kroppen er en styrkelse af kroppen, helt ned i organer og enkelte celler. Et godt eksempel her er fx længere varende indtagelse af hindbærblad-te som øger hormon-receptorerne i livmoderen. Dvs. når man får veer bliver de ikke kraftigere eller mere smertefulde. De arbejder bare bedre. HELE livmoderen er styrket og kan resultere i en lettere fødsel og mindske risikoen for blødning efterfølgende fordi livmoderen så gerne vil trække sig sammen. Man kan drikke hindbærblade HELE graviditeten. I begyndelsen kan de faktisk hindre evt. tidlig spontan abort. (Og jaja så ved jeg godt der står "Bør ikke indtages før uge 37" på posen. Men det passer altså ikke!") Step 4 - "Stimulate & Sedate": At stimulere eller bedøve kan være nødvendigt i visse tilfælde. Et barn der ikke kan falde til ro efter et mareridt kan have godt af en kop baldrian-te eller en dyb splint kan have behov for en isterning på så man efterfølgende ikke kan mærke når man hiver den ud. Men det KAN også være nødvendigt med medicinsk bedøvelse. Så er vi ovre i næste punkt. Step 5 - "Use Drugs": Nogen gange er infektionen SÅ voldsom i kroppen eller så akut, så alle ovenstående punkter ikke har eller kan give ønsket effekt. Så må man bruge medicin. Min datter var på et tidspunkt så nervøs for at tabe sine guldøreringe, så hun havde gået og trykket låsen mere og mere og mere sammen. Hun sagde INTET. Hun havde gjort det så langsomt at kroppen bare havde bedøvet øreflippen selv og låsen var til sidst opslugt i begge øreflipper.😖 Man kunne ikke se dem! De var betændte og røde, men gjorde ikke ondt. Da det var en akut situation kunne jeg ikke vente på en længerevarende bedøvende proces og valgte at bruge det medicinske lidokain til at bedøve øret med, så vi hurtigt kunne få øreringene ud. Step 6 - "Break & Enter": Her hører operationer fx under. Ved et barn der fx. lider af stærk iltmangel og er i akut livsfare, vil man drøne direkte til dette punkt. Afsted til kejsersnit.


Der er derfor INGEN af disse punkter der er forkerte. Medicin, indgreb og operationer KAN være nødvendige men er situationen ikke livstruende så slå koldt vand i blodet og gå lige trinene igennem. Og det er FÆNOMENALT til brug ved hjemmefødsler. Det giver mange flere ting at gøre end at gribe direkte til et indgreb.

Rent praktisk lige nu, har det gjort at min skønne mor-krop nu er godt på vej tilbage fra en kraftig blærebetændelse.



Hvem ville ikke elske at kunne undgå at indtage medicin, specielt når man har en baby i maven? Af samme grund og fordi jeg VED min krop faktisk godt kan heale selv, så gik jeg Susun´s 6 trin igennem. At gøre intet var ikke en mulighed. Årsagen kendte jeg og jeg vidste jeg måtte gøre mere en fokusere på styrkelsen af min blære. Trin 3 og 4 kombineret blev svaret. En dag med ren usødet tranebærsaft (puuuuuuha det er surt! Men det vender man sig også til.) og Cantharon dråber gjorde næsten hele arbejdet. Tranebærsaften sænker ph-værdien i blæren så det bliver ugunstigt for bakterierne at gro og har en mild anti-inflammatorisk effekt. Cantharon dråberne indeholder både padderokke der også hjælper på blærebetændelse, Echinacea som styrker immunsystemet. Jeg styrker endnu min blære med Cantharon dagligt ved bare at hælde dråberne i min vandflaske som jeg drikker af hele dagen.

To dage efter tranebærsaften lavede jeg en infusion med melbærris som jeg kunne drikke i små slurke hele dagen da det har en rigtig god effekt på kronisk/skjult blærebetændelse og blærebetændelse der har det med at blusse op igen. Men det må jeg indrømme det var ikke en favoritsmag... og jeg er fan af at støtte til kroppen altså ikke behøver at smage grimt for at virke. Det plejer at være det bedste ved urterne. Det smager oftest ret dejligt. Så melbærrisen må tilberedes på en anden måde end et langt udtræk. Måske en te der indtages dagligt over et par uger?


Men hele humlen her er at støtte til kroppens egen healing ikke er et quick fix. Jeg plejer at sammenligne det med, at du heller ikke får kæmpe muskler og taber alt fedtet første gang du er i fitnesscenteret. Det tager tid.


Jeg drikker min hindbærblad-te næsten dagligt, et par gange om ugen styrkes næringen i kroppen med brændenældeinfusioner og idag skal jeg hjem og lave min første havrestrå-infusion. Hormonerne har nemlig MEGET frit spil i min krop. Alva ynder at plage sin mor med at se en "Have i Gave" på TV2 og inden det er slut sidder mor og VRÆÆÆÆÆLER af de søde mennesker der gerne vil glæde en de elsker og hun sidder og fniser i sofaen ved siden af 😂. Og det der arbejde der ikke var så rart, spøger stadig og kan poppe op og fylde alt for meget. Havren kan stabilisere hormonerne og holde lidt styr på følelserne.


Der er vist ingen tvivl om at denne baby bliver en vaske-ægte urtebaby! Hvem ved måske kommer den ud grøn! 😂 Nu er foråret kommet og jeg kan endelig snart komme ud og plukke lidt frisk igen... Måske skulle man starte med en ramsløgs-brændenælde-mælkebøtte-pesto?? Jeg har de sidste par uger haft de VILDESTE cravings efter flutes med mozzerella, tomat, pesto og artiskokker! NAM!

Skov?? Here we come!! 🌳🌳🌳🌳



224 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page